Przedszkole Promujące Zdrowie - "Zdrowo jem - więcej wiem" - Publiczne Przedszkole nr 4 w Wieluniu z Oddziałami Integracyjnymi.

Idź do spisu treści

Menu główne:

Przedszkole Promujące Zdrowie

PROJEKT "ZDROWO JEM - WIĘCEJ WIEM"

.

PROJEKT - "Zdrowo jem - więcej wiem".


Realizowany przez
:
mgr Annę Wierszak
mgr Magdalenę Wabnic-Staruch



To projekt realizowany już po raz dziesiąty przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia.

W Publicznym Przedszkolu nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Wieluniu projekt realizowany jest po raz pierwszy. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej.

Powstał w odpowiedzi na powiększający się problem, jakim jest nadwaga i otyłość wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Nadmierną masę ciała obserwuje się u 18% chłopców i 14% dziewcząt.

Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem!" trwa cały rok i podzielony jest na trzy etapy:


- Jesień
- Zima
- Wiosna

.

LEKCJA: Smacznie - Zdrowo - Kolorowo.


Przed realizacją zajęcia dzieci przynosiły warzywa i owoce w rożnych kolorach. Z zebranych owoców i warzyw przygotowano wystawę, którą na czas zajęć przykryto. Dzieci zostały podzielone na dwie drużyny: drużynę warzyw i drużynę owoców. Ich zadaniem było narysowanie na wcześniej przygotowanych brystolach owoców i warzyw, które znają. Na realizację tego zadania dzieci miały 5 minut. Po zakończeniu rysowania dzieci podchodziły do wystawy, która została odkryta. Oglądały, dotykały i wąchały wszystko to co znajdowało się na wystawie. Po obejrzeniu wystawy dzieci mogły uzupełnić swoje prace dorysowując te warzywa i owoce, których nie narysowały.

Kolejnym zadaniem było odgadnięcie jakie warzywo i owoc dostały na spróbowanie. Jeśli prawidłowo zostało rozpoznane warzywo lub owoc, drużyna otrzymywała punkt. Każda z drużyn miała do spróbowania te same dwa owoce i te same dwa warzywa. Kolejny etap tej zabawy to rozpoznawanie dotykowe warzywa i owocu trzymanego w ręku. Za prawidłową odpowiedź drużyna otrzymywała punkt. Następnym etapem lekcji była rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat dlaczego warto jeść warzywa i owoce. Dzieci udzielały odpowiedzi (burza mózgów). Po zapisaniu wszystkich odpowiedzi nauczyciel przedstawił dzieciom plansze, na których warzywa i owoce zostały podzielone na pięć grup kolorystycznych. Warzywa i owoce z poszczególnych grup kolorystycznych mają inne witaminy, dlatego warto jeść je wszystkie, wtedy mamy pewność, iż zapotrzebowanie na witaminy zostanie w pełni zaspokojone. Po rozmowie dzieci obejrzały film edukacyjny z którego dowiedziały się, że owoce i warzywa należy zjadać 5 razy dziennie. Ostatnim etapem lekcji była zabawa ruchowa do piosenki "Witaminki", podczas której każda drużyna wymyślała ruchy do tej melodii. Podsumowaniem zajęcia było wykonanie karty pracy. Karta pracy składała się z koła podzielonego na pięć części. Każda cześć koła, to był posiłek. Dzieci musiały narysować owoc lub warzywo w odpowiedniej grupie kolorystycznej. Wykonane prace zostały umieszczone na tablicy "Nasze prace". Na koniec zajęcia nauczyciel podsumował punkty i zwycięska drużyna otrzymała medale.

.

KONKURS: Zagadki Owocowo - Warzywne .


Dzieci w drugim zadaniu, czyli konkursie na najlepszą zagadkę owocowo-warzywną - przygotowały ją wspólnie z rodzicami. Wybór najciekawszej zagadki odbył się poprzez głosowanie. Każda zagadka miała przypisany numer, na który uczestnicy oddawali swój glos. Po zakończeniu głosowania wszystkie głosy zostały starannie podliczone. Zagadka z numerem dwanaście otrzymała najwięcej głosów. Na nią głosowało ośmioro dzieci. Zwycięzca konkursu otrzymał dyplom oraz kosz smacznych jabłek.

Wszystkie prace zebrano razem i utworzono
"Klasową Księgę Zagadek Owocowo-warzywnych".

Okładkę do Księgi Zagadek zaprojektowali i samodzielnie wykonali ochotnicy. Księga została wyeksponowana na głównym holu przedszkola.

.

LEKCJA: Każdy uczeń chce zostać Siłaczem .


Lekcja odbyła się w klasie, do której dzieci weszły maszerując. Po krótkim marszu po obwodzie koła dzieci usiadły przyjmując prawidłową postawę. W pierwszym etapie lekcji odbyła się rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat dlaczego aktywność fizyczna jest ważna. Przypomniała i utrwaliła z dziećmi informacje, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na układ ruchu, serce, płuca  a także wpływa na prawidłową postawę ciała. W drugim etapie lekcji została przeprowadzona zabawa ruchowa  pt: - "Słońce świeci i deszcz pada", podczas której dzieci na hasło "słońce świeci" swobodnie biegały po sali, zaś na hasło "deszcz pada" podbiegały  do ściany. W kolejnym etapie dzieci podjęły wyzwania sportowe "Zostań Siłaczem". Aby usprawnić wykonanie zadań dzieci zostały ustawione w dwóch rzędach. Na wyzwanie składało się pięć konkurencji. Pierwszą konkurencją był bieg do pachołków, obiegnięcie go i powrót. Kolejną były skoki obunóż z miękką piłką między kolanami. Trzecim wyzwaniem było przejście po ławeczce, kolejnym rzut do celu, podczas którego dzieci musiały wykazać się zręcznością i bystrością. Ostatnim wyzwaniem był tor przeszkód. Dzieci, które ukończyły wyzwanie sportowe otrzymały certyfikat. Na zakończenie wyzwań sportowych była zabawa wyciszająca "Ręka noga", podczas której dzieci pracowały w parach i słuchały poleceń wydawanych przez nauczyciela.

Podsumowaniem zajęcia było wykonanie samodzielnie kart pracy
, gdzie dzieci rysowały jak spędzają czas wolny a także miały za zadanie przyporządkować dyscypliny sportowe z odpowiednim sprzętem. Lekcja bardzo podobała się dzieciom i cieszyła się ogromnym zaangażowaniem z ich strony. Widać, że ruch i sport nie jest dla nich obcy i kiedy jest to możliwe wykonują go.

.

KONKURS: Najciekawsza praca przedstawiająca Order Miłośnika Sportu.


Kolejnym etapem projektu "Zdrowo jem, więcej wiem" był konkurs na wykonanie najciekawszego "Orderu miłośnika sportu". Dzieci poprzez minione tygodnie dowiedziały się jak ważne dla zdrowia jest odpowiednie odżywianie oraz sport i ruch. Przedszkolaki przystąpiły do wykonania "Orderu miłośnika sportu" z wielkim zapałem, ponieważ jest to nagroda o której marzy każdy uczestnik. Order miłośnika sportu został wykonany z talerzyków papierowych, które wcześniej dzieci pomalowały na kolor żółty. Na talerzykach dzieci naklejały szablony różnych pucharów i medali. Dzieci podzielono na cztery grupy. Każda z grup wykonywała medal inną techniką. Pierwsza grupa malowała medale pastelami i ozdabiała brokatem, druga grupa zapełniała kontury pucharów kuleczkami z bibuły, trzecia grupa ozdabiała puchary za pomocą wydzieranki plastycznej, ostatnia z grup zapełniała kontury plastelina, którą rozcierała po powierzchni. Wszystkie prace zostały wykonane bardzo starannie, a dzieci wykazały się dużą pomysłowością i kreatywnością. Po wykonaniu zadania odbył się konkurs na najładniejszy "Order miłośnika sportu". Każde dziecko oddało  glos na najładniejszą jego zdaniem pracę. Po podliczeniu głosów nauczyciel ogłosił zwycięzcę. Wszystkie prace zostały umieszczone na wystawie...

.

FORUM ZDROWIA: Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw ?


W dniu 19.11.2019r. odbyło się spotkanie z rodzicami. Głównym celem spotkania była krótka charakterystyka projektu "Zdrowo jem, więcej wiem". Rodzice mieli okazję do obejrzenia wszystkich działań w których ich dzieci brały udział. W tym celu przygotowana została wystawa wszystkich prac wykonanych przez dzieci w trakcie realizacji projektu. Rodzice wysłuchali prelekcji na temat - "Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw" a także otrzymali <ulotkę> z cennymi radami oraz ciekawymi przepisami kulinarnymi. Podsumowując spotkanie nauczycielka podziękowała rodzicom za pomoc i wsparcie w realizacji projektu, a rodzice z pewnością uświadomili sobie jak ważne jest wytworzenie u dzieci odpowiednich nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

.

PROMOCJA zdobytej wiedzy i podjętych działań.


Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem" poświęcony był w całości promowaniu zdrowego trybu życia. Dzięki projektowi dzieci dowiedziały się, że należy jeść owoce i warzywa pięć razy dziennie. Wprowadzenie ich do naszej codziennej diety dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych witamin, dzięki którym jesteśmy zdrowi. Najmłodsi dowiedzieli się również jak ważne jest uprawianie sportu. Ćwiczenia gimnastyczne wykonywane przez 30 min, również wpływają bardzo korzystnie na nasze zdrowie poprawiając naszą sprawność fizyczną.

Ostatnim etapem projektu promującego zdrowy tryb życia była wystawa, która poświęcona została promowaniu wszystkich działań jakie wykonywały dzieci. Wystawa składała się z czterech części.

Pierwsza część wystawy przedstawiła hasło projektu "Zdrowo jem, więcej wiem". "Kolorowe literki" zachęcały do jedzenia owoców i warzyw ze wszystkich grup kolorystycznych.

W drugiej części przedstawiono zdjęcia uczestników części sportowej oraz kolorowe rysunki dyscyplin sportowych najchętniej uprawianych przez najmłodszych.

Trzecia część zadedykowana była rodzicom, a nosiła tytuł - "Forum dla rodziców". Zawarte zostały w niej porady jak zachęcić i przekonać dzieci do jedzenia zdrowych produktów. Rodzice mogli również, znaleźć tutaj propozycje dań wykonanych ze zdrowej żywności.

W ostatniej części wystawy można było obejrzeć, dotknąć i powąchać wszystkie owoce i warzywa omawiane w projekcie, a także obejrzeć książkę z zagadkami owocowo - warzywnymi. Kosze wypełnione świeżymi,  kolorowymi owocami i warzywami zachęcały oglądających do zmian nawyków żywieniowych...

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego