Menu główne:
METODY PRACY Z DZIEĆMI
Zapewniając dzieciom osiąganie systematycznych postępów i sukcesów, radzenia sobie z trudnościami, stwarzając wszystkim dzieciom szansę rozwoju na miarę ich możliwości nasi nauczyciele stosują w pracy wiele nowatorskich metod:
Metoda ruchowej ekspresji twórczej |
U podstaw tej metody leży naturalna ruchliwość i naturalny styl motoryki dziecka, pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu i ekspresji jak: ćwiczenia muzyczno ruchowe, zabawy, taniec, opowieść ruchowa, inscenizacja, improwizacja ruchowa, groteska, pantomima, sceny dramatyczne itp. W metodzie uwzględnia się łączenie ruchu z muzyką i rytmem i dlatego często przy realizacji zadań wykorzystuje się instrumenty perkusyjne. |
|
Metoda C. Orffa |
Założeniem tej metody jest, iż kulturę fizyczną dziecka należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno- |
|
Metoda kinezjologii edukacyjnej |
To praktyczny i dynamiczny system, który posługuje się prostymi ruchami ciała dla zintegrowania funkcji mózgu. |
|
Metoda z zakresu edukacji matematycznej |
Celem tej metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci. Zaplanowane działania służą wprowadzeniu nowych treści lub uporządkowaniu i ukierunkowaniu nagromadzonych doświadczeń dzieci. Głównym sposobem uczenia się matematyki jest rozwiązywanie zadań. Nie wszystkie dzieci radzą sobie z tą umiejętnością. Często napotykają trudności, zniechęcają się do wykonywania kolejnych działań, aby uniknąć przykrości. Należy dostosować więc treści kształcenia do możliwości intelektualnych dzieci. Ta metoda ma właśnie wspomagać rozwój umiejętności matematycznych dzieci i uczyć je radzenia sobie z emocjami. W edukacji matematycznej ważne jest też, aby mieć świadomość tego, w jaki sposób uczą się dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja matematyczna metodą E. Gruszczyk – Kolczyńskiej sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci a także dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole. Metoda sprzyja rozwojowi inteligencji operacyjnej dzieci, uodparnia je na sytuacje trudne i rozwija umiejętności matematyczne. |
|
Pedagogika zabawy |
Stwarza możliwości dzieciom do działania w atmosferze akceptacji i zaufania. Celem pedagogiki zabawy jest dostarczenie prowadzącemu różnorodnych pomysłów, które umożliwią świadomą i kreatywną pracę z grupą. |
|
Drama |
Jest specyficzną metodą w nauczaniu i wychowaniu, która polega na rozwiązywaniu problemów poprzez działania w roli, poprzez uczestniczenie w fikcji dramatycznej, najczęściej improwizowanej lub opartej na tekście literackim. |
|
Metoda Kniessów |
Jest to metoda, która ma na celu kształtowanie i rozwój fizyczny dziecka poprzez ruch, muzykę, zastosowanie oryginalnych przyborów. Ćwiczenia odbywają się na wszystkich grupach mięśniowych z uwzględnieniem automasażu. Jednocześnie uwrażliwia się małe dziecko na piękno muzyki klasycznej. W metodzie tej główny nacisk kładzie się na ruch. Ważną rolę w metodzie Kniessów spełniają przybory do ćwiczeń ruchowych, przybory do wytwarzania dźwięków. |
|
Metoda Glena Domana |
U jej podstaw leży globalna nauka czytania. Metoda przeznaczona jest dla dzieci poniżej piątego roku życia. Doman twierdzi, iż „im więcej informacji wchłonie dziecko poniżej piątego roku życia, tym więcej ich zapamięta”. Ogromną rolę w tej koncepcji, prócz doskonalenia kompetencji językowych, odgrywa oddziaływanie na analizatory wzroku i słuchu, a także rozwijanie spostrzegawczości, co staje się później niezbędne dla dziecka przy poznawaniu sylab, liter i ich różnicowaniu. |
|
Metoda aktywnego słuchania muzyki |
Pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej. Dzieci aktywnie słuchają tzn. słuchając, wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc, lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustracyjne, krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez aktywne słuchanie dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego. Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samowyrażania się w tańcu lub śpiewie, kształtuje kulturę muzyczną, rozwija umiejętności słuchania, odczuwanie piękna, rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków do życia, rozwija poczucie więzi grupowej, rozwija samodzielność, kształci wyobraźnię dźwiękową, daje też możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty. |
|
Metoda Dobrego Startu |
Aktywizuje i usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno - |
|
Metoda twórczego myślenia J. Osborne |
Metoda ta jest szczególnie polecana podczas rozwiązywania problemów. Wszyscy uczestnicy mają prawo zgłaszać swoje pomysły, pomysły te nie podlegają ocenie. Ważna jest duża ilość pomysłów, nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń można przystąpić do oceny pomysłów pod kątem przydatności w pracy. |
|
Metoda malowania dziesięcioma palcami |
Malowanie dziesięcioma palcami, ma wiele wspólnego z naturalną skłonnością do paćkania się w substancjach o konsystencji błota. Wykorzystanie tej skłonności okazało się przydatne w terapii. Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęków, uwalnianie się od zahamowań, wzmacnianie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej oraz wartości diagnostyczne. Malowanie palcami jest wykorzystywane do nadania swobody wzorcom ruchowym, do uzyskiwania płynności ruchów. Metoda wymaga tylko przygotowania farb o sześciu kolorach oraz papieru. |
|
Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja M. Knill i Ch. Knill |
Przeznaczone dla dzieci o różnym poziomie rozwoju intelektualnego i z różnymi rodzajami niesprawności fizycznej. Celem terapii jest rozwijanie świadomości ciała, wzrost dziecięcej aktywności, nawiązywanie dobrego kontaktu z dzieckiem, przełamywanie barier komunikacji. |
|
Metoda Integracji Sensorycznej |
Jest metodą terapeutyczną i profilaktyczną. Teoria bazuje na wczesnych etapach rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji. Podczas zajęć dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku). Zajęcia odbywają się w sali doświadczania świata. |
|
Metoda PAS i PAC Gunzburga |
Jest wykorzystywana przy diagnozowaniu zaburzeń funkcjonowania i terapii uczniów. Gunzburg opracował narzędzia, które stosuje się do diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu. Diagramy stanowią wskazówki do pracy z dzieckiem, program rehabilitacji społecznej oraz spełniają funkcję oceny zachodzącego postępu w rozwoju. Służą one do kontroli efektów nauczania funkcjonowania społecznego i kompetencji społecznej. |
|
Profil Psychoedukacjny Schoplera |
To inwentarz zachowań i umiejętności mających na celu określenie rozwoju i dysharmonii poszczególnych funkcji oraz specyficznych sposobów uczenia się danego dziecka. PEP- |
|
Główną metodą pracy psychologa jest metoda poznawczo – behawioralna |
||
Terapia poznawcza |
Jak każda psychoterapia łączy w sobie sztukę i naukę. Jak w każdej formie sztuki praktyka prowadzi do umiejętności. W terapii poznawczej wspólną cechą wielu problemów emocjonalnych jest występowanie charakterystycznych elementów: myśli automatycznych, schematów i zniekształceń poznawczych, które pośredniczą w utrwalaniu się specyficznych emocji i wpływają na zachowanie. |
|
Terapia behawioralna |
Oparta jest na koncepcji i procesach uczenia sie opisanych w behawiorystycznym modelu funkcjonowania psychicznego człowieka. |
|
Dzieci uczestniczą również w treningach umiejętności prospołecznych, które mają wpływ na ich sukcesy szkolne.
W swojej pracy wykorzystujemy również metody: |
||
Lehnerta – Schrotha |
Metoda oddechowego leczenia skolioz za pomocą wdechu korygowanego. |
|
Glenna Domana |
Ćwiczenia polegające na biernym wykonywaniu ruchu według ściśle określonych ruchów tzn. patterningu. |
|
Klappa |
Wykorzystywana w wadach postawy, głównie skoliozach. |
|
gry i zabawy Klausa W. Vopela |
interesujące i pobudzające zabawy w zakresie rąk, nóg i całego ciała; poza tym metody stosowane przez wszystkich pedagogów. |
|
metoda ruchu rozwijającego |
Metody stosowane przez wszystkich pedagogów, gdzie główną ideą jest poznanie własnego ciała, a także doświadczanie kontaktu z drugim (Sherborne); ćwiczenia relaksacyjne i energetyzujące służące integracji półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania (Dennison). |
|
Postępowanie terapeutyczne logopedy opiera się na adaptacji Programu Terapeutyczno – Stymulacyjnego Z. Tarkowskiego i C. Jurkiewicza RDM. |