Menu główne:
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE
.
EFEKTY PLACÓWKI PROMUJĄCEJ ZDROWIE:
Dobre samopoczucie w przedszkolu całej jego społeczności, podejmowanie działań i tworzenie środowiska dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodzin naszych podopiecznych.
.
Nasze przedszkole od 17 lat realizuje działania z zakresu edukacji prozdrowotnej. Uzyskaliśmy już dwukrotnie Certyfikat Wojewódzki przyznany przez Kuratorium w Łodzi. Nasze działania, analiza organizacji uczenia, doskonalenie umiejętności naszych wychowanków skłaniają nas do stałego poszerzania działań z zakresu zdrowia. Dążymy do zrozumienia dzieci, indywidualizowania procesu nauczania, dostosowania do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Mobilizujemy się zarówno do uzupełniania wiedzy, jak również do doskonalenia własnego warsztatu pracy. Owocuje to prowadzeniem zajęć ciekawych, urozmaiconych, opartych na różnorodnych metodach.
Przez lata pracy w naszych działaniach edukowaliśmy we wszystkich zakresach zdrowia: aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, higiena, bezpieczeństwo, zdrowie psychiczne.
STANDARDY PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE:
Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
.
Jako przedszkole promujące zdrowie:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.
W naszym rozumieniu przedszkole promujące zdrowie to przedszkole bezpieczne, bliskie dziecku, jego rodzinie, środowisku, zapewniające optymalne warunki rozwoju psychofizycznego i społecznego małego dziecka.
Chcemy zapewniać klimat sprzyjający budowaniu wiary we własne możliwości. Dla nas najważniejsze jest dobro dziecka i jego dobre samopoczucie.
Nasze przedszkole propaguje szeroko pojętą profilaktykę zdrowotną -
Koordynator zespołu ds. promocji zdrowia
Katarzyna Bogacz
Zespół w składzie:
-
-
-
czerwiec 2021 r.
Nasze przedszkole przeprowadziło w okresie kwietnia i maja br. ewaluację działań prozdrowotnych. Było to w tym roku związane z przygotowaniem do złożenia dokumentów wymaganych przy wnioskowaniu o Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie.
Rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni poproszeni zostali o wypełnienie ankiet, z których została określona realizacja 4 standardów -
Poniżej prezentujemy jeszcze raz standardy, wg których działają przedszkola promujące zdrowie:
1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci
2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci
3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych
4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Podsumowanie naszych badań wyłoniło, iż największym atutem (mocną stroną) naszego przedszkola jest klimat w nim panujący. Zarówno rodzice, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni określili, że nasze przedszkole jest placówką otwartą, życzliwą, wspierającą dzieci zarówno zdolne jak i z niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci dobrze się w nim czują. Lubią panie, które z nimi pracują. Dzieci dobrze czują się we wnętrzu przedszkola, lubią bawić się ze swoimi kolegami. Lubią przebywać w ogrodzie przedszkolnym, lubią spacery i wycieczki. Rodzice dobrze czują się w placówce, otrzymują informacje od nauczycieli, dobrze współpracuje się im z dyrekcją placówki. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni lubią swoją pracę, wspierają się nawzajem, zawsze mogą zwrócić się do dyrekcji o pomoc.
Przeprowadzona autoewaluacja uświadomiła nam również istniejące problemy. W zespole promocji zdrowia zabrakło przedstawicieli rodziców i personelu niepedagogicznego. Treści edukacji zdrowotnej nie zawsze były konsultowane z rodzicami. Pracownicy niepedagogiczni byli w zbyt małym stopniu zapoznani z zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych i programami edukacji prozdrowotnej. Tablica informująca o programie PPZ nie jest umieszczona w widocznym i powszechnie dostępnym miejscu przedszkola. Przedszkole w niewystarczającym stopniu zachęcało rodziców dzieci do praktykowania w domu tego czego dzieci uczą się w przedszkolu. Nie stworzono kącika dla rodziców dotyczącego dbałości o zdrowie. Kadra przedszkola zbyt mało zwraca uwagę na systematyczne wykonywanie samobadania i badań profilaktycznych. Rodzice zbyt mało zwracają uwagę na to jak się sami odżywiają.
Istniejące problemy będą sukcesywnie rozwiązywane wraz z początkiem kolejnego 2021/22 roku szkolnego.
Przygotowana dokumentacja została wysłana do pani Marzeny Piwowar–Zrazek – Wojewódzkiego Koordynatora Promocji Zdrowia pracującej w WODN Skierniewice.
Poniżej przedstawiamy rekomendację Koordynatora Regionalnego Sieci Sieradzkiej pani dr Violetty Florkiewicz.