Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne - obszar 1 - Publiczne Przedszkole nr 4 w Wieluniu z Oddziałami Integracyjnymi.

Idź do spisu treści

Menu główne:

.

Zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Edukacja zdrowotna - rola aktywności ruchowej w życiu.
Aktywność w gronie rodzinnym - imprezy z udziałem najbliższych członków rodziny.

.

Jednymi z innowacyjnych zajęć ruchowych były zajęcia z jogi. Zajęcia miały na celu rozciągnięcie wszystkich grup mięśniowych z zastosowaniem kontrolowanego oddechu. Zajęcia odbyły się w ramach aktywnego witania wiosny.

KONSPEKT ZAJĘCIA  W GRUPIE INTEGRACYJNEJ SZEŚCIOLATKÓW


Przygotowała mgr Małgorzata Brzezińska


Temat zajęć: „Wiosenny spacer” – joga dla dzieci
zajęcia rekreacyjno-zdrowotne z udziałem wykwalifikowanego instruktora jogi


Cel ogólny: rozwijać sprawność fizyczną dziecka

Cele pośrednie:

- operować żywym słowem
- kształcić wrażliwość estetyczną
- rozwijać fantazję i wyobraźnię
- zwiększać gibkość i elastyczność ciała
- wzmacniać mięśnie
- odreagować stresy i napięcia emocjonalne
- wzmacniać więź z rodzicami i szacunek dla roli jaką pełnią w życiu dziecka


Cele szczegółowe:

- dziecko wzbogaca słownik czynny i bierny
- rozbudza wrażliwość i wyobraźnię
- uczy się prawidłowego oddechu
- uelastycznia kręgosłup i nogi
- uelastycznia kostki i stopy
- uelastycznia mięśnie pleców
- zmniejszyć sztywność karku
- doskonalić równowagę i koncentrację
- skorygować sylwetkę w pozycji siedzącej
- zaspokaja potrzebę twórczej aktywności
- potrafi zwalczyć nieśmiałość
- wzmacnia poczucie własnej wartości i samoakceptacji
- odczuwa radość z przebywania ze swoimi rodzicami


Przebieg zajęcia:

1. Przedstawienie osoby prowadzącej - instruktora jogi oraz kilka ćwiczeń oddechowych:

- dmuchanie piórka przez słomkę po podłodze
- dmuchanie piórka przez słomkę po dłoni
- dmuchanie piórka przez słomkę w powietrzu


2. Zabawy z pluszową zabawką:

- oddychanie z pluszową zabawką na brzuchu; podnoszenie zabawki przy wdechu i obniżanie przy wydechu
- skłon tułowia do nóg – przy prostych nogach skłon z wydechem do nóg, aby zabawka znalazła się za nogami, a czoło zbliżyło się do kolan
- przechodzenie zabawki pod mostem – w leżeniu na plecach, odpychamy się od podłogi; głowa, ramiona, barki oparte o podłogę


3. Wiosenny spacer – opowiadanie + ćwiczenia

- sięgamy aż do chmur – wspinamy się na palce z uniesioną ręką
- dotykamy świeżej trawy – w rozkroku pochylamy się do przodu i staramy się chwycić palce stóp
- chodzimy przez kałuże – wysoko unosimy kolana
- spotykamy żabę i skaczemy jak żaba – kucnięcie z szeroko rozstawionymi kolanami, dłonie leżą płasko przed sobą na podłodze; wyskok energiczny w górę
- spotykamy bociana – stoimy na jednej nodze, drugą zginamy w kolanie i unosimy do tyłu; pochylamy głowę w dół; złączone dłonie umieszczamy na wysokości piersi
- spotykamy ptaszka – szeroko rozstawione nogi, dłonie złączone za plecami wewnętrzną stroną do siebie, łokcie wyprostowane; robimy skłon do przodu wypuszczając powietrze
- wchodzimy do małego lasku, podziwiamy drzewa – stoimy prosto i opieramy podeszwę jednej stopy o wewnętrzną stronę uda drugiej nogi; powoli unosimy ramiona w górę
- widzimy dżdżownicę – tworzymy dżdżownicę z wszystkich osób chwytając jedna ręką osobę z jednej strony, a drugą ręką podajemy między nogami osobie z drugiej strony
- spotykamy motylka – siedzimy na podłodze, zginamy obie nogi i łączymy podeszwy stóp; palce kładziemy na stopy i siedzimy w pozycji wyprostowanej
- spotykamy ważkę – leżąc płasko na plecach powoli unosimy biodra i wyciągamy nogi w górę; zginamy kolano i opieramy na czole
- spotykamy kotka – klęczymy na czworakach, podnosimy plecy w górę, naprężamy się jak kot
- spotykamy pieska – klęczymy na czworakach, wraz z wydechem podnosimy kolana i unosimy w górę pośladki


4. Odpoczynek po spacerze – leżymy na plecach; odpoczywamy; można zamknąć oczy i wsłuchać się w muzykę relaksacyjną

Forma zajęć
: grupowa.
Metody: słowne,  praktycznego działania, m. ekspresyjna
.
Środki dydaktyczne: piórka, słomki, płyta CD z muzyką relaksacyjną, pluszowe zabawki
.

.

Regularnie 1-2 razy w tygodniu dzieci zakwalifikowane z grup starszych mają zajęcia z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej. Tym razem dzieci z grupy pięcioletniej korygowały stopę płaską i plecy okrągłe w zajęciach z wykorzystaniem laski korekcyjnej.

.

Nauczycielki z grupy integracyjnej 5-6 letniej przeprowadziły zajęcia z muzykoterapii, w trakcie których zapoznały dzieci ze zwierzętami gospodarskimi. Zajęcia były połączone z rytmicznym sposobem poruszania się poznanych zwierząt oraz z nauką oddychania.

KONSPEKT ZAJĘCIA  Z DNIA 28-02-2014 W GRUPIE INTEGRACYJNEJ PIĘCIO i SZEŚCIOLATKÓW


Przygotowała mgr Beata Tomasik


Temat zajęć: „Wesoła zagroda


Metoda: Mobilna rekreacja muzyczna wg. dr Macieja Kieryła

Cel główny: Zapoznać dzieci ze zwierzętami wiejskiej zagrody i rozwijać płynność ruchu.

Cele pośrednie:

- utrwalić nazewnictwo dotyczące zwierząt i ich domów,
- poprawić kondycję psychofizyczną,
- rozwijać naśladownictwo i koncentrację uwagi,
- podtrzymywać aktywność dziecka,
- korygować nieprawidłowe zachowania,
- poprawić kondycję psychofizyczną,
- nauczyć różnych form relaksu,
- podnosić poczucie wartości u dzieci,
- pogłębić oddech, podnieść lub obniżyć napięcie mięśniowe.


Cele szczegółowe: Dzieci potrafią:

- poruszać się w rytm muzyki
- dzielić wyrazy na sylaby,
- klaskać w dowolny sposób,
- klaskać do rytmu wygrywanego na harmonijce ustnej,
- improwizować ruch zwierząt,
- naśladować głosy zwierząt,
- zrelaksować się.


Przebieg zajęć:

  • Przywitanie się z dziećmi, wszyscy wraz z prowadzącym zajęcia wymieniają nazwę zwierzęcia, klaszczą dzieląc je na sylaby. Piosenka „Jamniczek”.

  • Odreagowanie: dzieci klaszczą w dłonie w dowolny sposób, wykonują oddech  (przy muzyce improwizowanej na organkach).

  • Zrytmizowanie – dzieci wyobrażają sobie, że są zwierzętami, wyklaskują dzieląc na sylaby nazwę wybranego przez siebie zwierzęcia, naśladują ruch klaszcząc, tupiąc, klepiąc się po kolanach przy wygrywanym na harmonijce ustnej rytmie, na koniec wędrówki zwierząt pada hasło: kto pierwszy w swoim domku?, dzieci biegną z równoczesnym klaskaniem i pokrzykiwaniem: naśladują głosy wybranego przez siebie zwierzęcia, wędrówka zostaje zakończona kilkoma głębokimi oddechami. Głoskowanie nazwy wybranego przez siebie zwierzęcia, nazywanie domu, w którym mieszka. Odgadywanie głosów zwierząt oraz rozwiązywanie zagadek o zwierzętach.

  • Uwrażliwienie – wykonujemy okrężne ruchy nadgarstków, pstrykamy palcami, naśladujemy ruszające się na wietrze trawy i kwiaty, naśladujemy głosy wydawane przez zwierzęta zamieszkujące gospodarstwo domowe, dzieci wymieniają znane im zwierzęta i rozpoznają je na pokazywanych ilustracjach. Uczą się pojęć szybko, wolno wykonując do muzyki taniec chustą.

  • Relaksacja – dzieci układają się wygodnie i spokojnie oddychają – uczą się oddechu przeponowego. W tle rozbrzmiewa spokojna muzyka, a nauczycielka spokojnym głosem mówi sugestie słowne na temat wiejskiego podwórka:


Dzięki naszej wyobraźni możemy wybrać się w podróż w dowolnie wybrane miejsce, sprawić, że przed oczami pojawiają się obrazy, usłyszeć dźwięki lub poczuć zapachy, robić, co nam się podoba.
Dzisiaj udamy się w wyobraźni do wiejskiej zagrody.
Usiądź lub ułóż się wygodnie (ok. 10 sekund). Zamknij oczy. Odpręż ciało i ducha. Wyłącz się zupełnie z otoczenia. Wycisz się wewnętrznie i uspokój.
Wyobraź sobie zagrodę wiejską. Przespaceruj się po podwórzu. Co widzisz? Wciągnij mocno powietrze w nozdrza, poczuj zapach obory. Jak tam pachnie?
Wyjdź z obory. Tuż obok znajduje się ogródek kwiatowy. Podejdź do kwiatów. Znajdź wśród nich swoje ulubione rośliny i powąchaj je. Jaki jest ten zapach?
Dotknij delikatnie kwiatu. Poczuj jego dotyk, pogłaszcz płatki. Jakie to uczucie, gdy dotykasz ulubionego kwiatu?
Pójdź nieco dalej, na łąkę. Zdejmij buty i idź boso po trawie. Czujesz wilgoć rosy?
Przeżywaj świadomie każdy krok w trawie.
Połóż się na łące. Trawa jest miękka i chłodna. Wtul nos w trawę i powąchaj, jak pachnie świeża zieleń. Leżysz wygodnie na plecach, słońce ogrzewa cię. Czujesz, jak ciepło rozchodzi się po całym ciele.
Wieje lekki wietrzyk, chłodzi twoją twarz. Czujesz jak muska twoje policzki.
Leżysz spokojnie, jesteś zadowolony i szczęśliwy. Jesteś odprężony i czujesz się doskonale. To uczucie odprężenia i zadowolenia wywołałeś sam. Możesz przywołać je w pamięci w każdej chwili, kiedy tylko będziesz chciał się uspokoić. Wróć teraz do rzeczywistości. Poczuj, że masz stopy, nogi, ręce i ramiona, poruszaj nimi lekko. Przeciągnij się i wyciągnij, otwórz oczy.


  • Łagodna aktywizacja – dzieci rysują na kartkach zwierzę domowe, którym byli podczas zabawy oraz jego dom.

.

W dniu 29 listopada grupa pięciolatków uczestniczyła w zabawach andrzejkowych pod hasłem: "Piżama party na wesoło". Celem zajęć był ruch, muzyka, taniec i dobra zabawa  przy znanych dyskotekowych rytmach.  Uczestnicy zabawy tańczyli i ćwiczyli, wykorzystując swoje ulubione przytulanki i poduszki. Dodatkowymi pomocami dydaktycznymi były kolorowe szarfy i gazety.  Zajęcie podobało się bardzo, dało dzieciom mnóstwo radości i zadowolenia, nietypowe stroje sprawiły iż dzień ten był zupełnie inny.

.

Tak nasze dzieci często robią sobie przerwy w trakcie nauki i prac manualnych. Ruch jest obecny każdego dnia.

.

„Ćwiczymy i bawimy się razem”  taki temat realizowała nauczycielka z grupą dzieci 3 letnich. Zajęcia były realizowane podczas zabaw rytmiczno – ruchowych. Wykorzystując  małe kolorowe obręcze i małe chusty dzieci rozwijały sprawność fizyczną a rytmiczne dźwięki pomagały rozwijać koordynację ruchowo – słuchową.

.

W Dzień Kobiet chłopcy z grupy 5 letniej integracyjnej zaprosili koleżanki do twórczej zabawy ruchowej „Balonowo – kolorowo”. Przy skocznej muzyce dzieci bawiły się, tańczyły i tworzyły figury  będąc w parach. Zabawa bardzo rozbawiła dziewczynki, dla których w tym dniu była to miła niespodzianka.

.

Zajęcia ruchowe przy muzyce to ulubiony rodzaj aktywności ruchowej dzieci z grupy 4 – latków. Połączenie ciekawego układu ćwiczeń , muzyki i kolorowych szarf stanowiło podstawę do zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu występującej u dzieci.

.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego