Innowacja Pedagogiczna, czyli "Przez różowe okulary". - Publiczne Przedszkole nr 4 w Wieluniu z Oddziałami Integracyjnymi.

Idź do spisu treści

Menu główne:

Innowacja Pedagogiczna

"PRZEZ RÓŻOWE OKULARY" - POZNAJEMY NASZE EMOCJE - RADOŚĆ.

.

LISTOPAD 2020r.

W październiku w grupach 5 i 6 - latków autorki programu przeprowadziły zajęcia wprowadzające w treści programu
"Czy emocje dają moc?" :


"PRZEZ RÓŻOWE OKULARY - poznajemy nasze emocje – radość.

Galeria zdjęć

.

Scenariusz zajęcia


TEMAT: "PRZEZ RÓŻOWE OKULARY" - POZNAJEMY NASZE EMOCJE - RADOŚĆ.


Opracowanie:
mgr Aneta Jaskuła
mgr Magdalena Wabnic-Staruch
mgr Małgorzata Walaszczyk-Golec


Cele:

- rozpoznawanie i nazywanie swoich emocji - głównie radości;
- wyrażanie ruchem swoich emocji:
- poznanie różnych sposobów wyrażania emocji (ruch, mimika, słowa);
- wymienianie i wdrażanie sposobów wywoływania radości;
- poznawanie i ocenianie sytuacji wywołujących radość;
- identyfikowanie sytuacji wywołujących radość u siebie i u innych;
- rozpoznawanie i nazywanie emocji u innych.


Materiały:

- magnetofon, płyta CD, fotografie przedstawiające ludzi przezywających różne emocje, karteczki z niedokończonymi zdaniami, fragment filmu "W głowie się nie mieści", szary papier, drzewo i liście do ewaluacji.

Formy:
- indywidualna;
- grupowa.



PRZEBIEG ZAJĘCIA:


1. "Uśmiech" - zabawa integracyjna.


"Wysyłam do Was powitalny promyk uśmiechu,

który powróci do mnie w pośpiechu”.


Nauczycielka i dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczycielka dotyka ramienia dziecka patrzy mu w oczy, uśmiecha się. Kolejno wszyscy przekazują uśmiech bez słów...



2.  Wprowadzenie:

Każdy doświadcza w ciągu dnia różnych emocji. Wszyscy je odczuwamy: wszyscy czasami się boimy, złościmy, zazdrościmy, wstydzimy. Emocje są dobre, normalne i pożyteczne. Informują nas o tym, jak się czujemy, co się z nami dzieje w związku z jakąś sytuacją.



3. Burza mózgów

- co to jest radość ?


Pytania do dzieci:

- Czy każdy przeżywa emocje?
- Czy wszyscy reagujemy tak samo?
- Po czym rozpoznajemy emocje u siebie i u innych?



4
. "Zabawa w pogodę"- zabawa ruchowa wyzwalająca radość

Muzyka ilustruje pogodny, słoneczny dzień. Dzieci "wyrażają się w ruchu", tak jak chcą i potrafią. Atmosfera niewymuszonej dyscypliny i nastrój radości podczas tego ekspresyjnego tańca pozwala osobom "dynamicznym" (nadpobudliwym) na ruchowe wyżycie się, a tym "zamkniętym w sobie" – na pokonanie nieśmiałości, natomiast jednym i drugim – na rozwijanie wiary w siebie i odwagi w poszukiwaniu własnych form i własnej estetyki ruchu.


Gdy muzyka naśladuje spadające krople deszczu (efekty akustyczne z instrumentu elektronicznego), najpierw słabego, potem przybierającego na sile, spacerujące dzieci ilustrują gestami otwieranie parasola, trzymanie go nad głową, chodzenie miedzy kałużami (na stoliku leżą rekwizyty: pałeczki gimnastyczne – parasole, krążki – trzymane nad głową wyobrażają kapelusze). Gdy deszcz przechodzi w burzę (efekty wyładowań atmosferycznych "grzmoty") wszyscy chowają się "pod dach", tj. stają przy ścianie, przywierając do niej plecami, tak, "aby żadna kropla deszczu nie spadła na głowę". Czekają, aż burza się skończy, by znowu w słabym deszczu spacerować pod parasolami, przechodząc do radości wywołanej ładną, słoneczną pogodą.



5. Zadanie "Gra twarzy"


Dzieci siedzą w kręgu. Na dywanie rozsypane są fotografie przedstawiające twarze wyrażające różne emocje. Zadaniem dzieci jest wybrać te, które przedstawiają radość.
..


6. "Kapelusz radości"

Dzieci losują karteczki z niedokończonymi zdaniami (odczytuje nauczyciel), dziecko dopowiada dalszą część zdania:


- "Radość to..."
- "Jestem wesoły, gdy..."
- "Uśmiecham się, gdy..."
- "Cieszy mnie..."


Podsumowanie nauczyciela:

Radość jest najprzyjemniejszą z emocji. Ale rzadko zastanawiamy się do czego nam jest potrzebna. Radość podpowiada co jest dla nas dobre, czego potrzebujemy do szczęścia, czym powinniśmy się zajmować.


Różnych ludzi cieszą różne rzeczy.


Radość odkrywa to, co jest dla nas ważne i sprawia, że mamy chęć i energię, by się tym zajmować. Pojawia się również wtedy, gdy spełnia się nasze marzenie, gdy osiągamy jakiś cel, dostajemy coś fajnego, czujemy się kochani.


Wiele dzieci cieszy się bez specjalnego powodu- dlatego tylko, że mogą biegać, mówić, oddychać.



7. Spoiler do filmu „W głowie się nie mieści”- prezentacja i rozmowa kontrolowana na temat treści

Wprowadzenie:

- Jaka emocja była pokazana w filmie?
- Jak rozpoznajemy tą emocję?
- czy ta emocja jest przyjemna czy nieprzyjemna?


8. "Flaga radości" - praca w grupach

Polecenie:

Namaluj flagę radości.

Jak myślisz, jakie kolory i wzory najlepiej oddają jej charakter? Z jakimi kolorami kojarzy Ci się radość? Teraz zamknij oczy i wyobraź sobie krainę radości. Wyobraź sobie, że patrzysz na powiewającą na wietrze flagę tego kraju i odczuwasz radość. Postaraj się wyobrazić to sobie bardzo dokładnie, ze szczegółami. Postaraj się zapamiętać ten obraz to uczucie. W różnych trudnych sytuacjach, gdy będziesz potrzebował trochę radości, zamknij oczy i przywołaj ten obraz powiewającej flagi.

9. Relaksacja

Czytanie opowiadania o radości do muzyki relaksacyjnej – dzieci wyciszają się.


10. Ewaluacja zajęć

Dzieci przyklejają liście do drzewka zgodnie z nastrojem, w jakim kończą zajęcia.

.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego