Innowacja Pedagogiczna, czyli "Ja to ja, Ty to Ty" - poznawanie siebie - Publiczne Przedszkole nr 4 w Wieluniu z Oddziałami Integracyjnymi.

Idź do spisu treści

Menu główne:

Innowacje Pedagogiczne - Promocja Zdrowia

"JA TO JA, TY TO TY" - POZNAWANIE SIEBIE

.

PAŹDZIERNIK 2020r.

W październiku w grupach 5 i 6 - latków autorki programu przeprowadziły zajęcia wprowadzające w treści programu
"Czy emocje dają moc?" :


"Ja to ja, Ty to ty" - poznawanie siebie

Galeria zdjęć

.

Scenariusz zajęcia


TEMAT: "JA TO JA, TY TO TY" - POZNAWANIE SIEBIE.


Opracowanie:
mgr Aneta Jaskuła
mgr Magdalena Wabnic-Staruch
mgr Małgorzata Walaszczyk-Golec


Cele:
- poznawanie siebie;
- uważne słuchanie innych;
- samoakceptacja i akceptacja innych;
- integracja grupy;
- wprowadzenie w treści programu.


Materiały:
- jabłka, kartki papieru, pastele, magnetofon, płyta CD, fotografie ludzi, drzewo, liście z wesołą/smutną/złą miną

Formy:
- indywidualna;
- grupowa.



PRZEBIEG ZAJĘCIA:


1. Zabawa "Posyłam uśmiech"

Dzieci wraz z nauczycielem stoją w kręgu. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, mówiąc do osoby stojącej po jego prawej stronie


"Ten ciepły uśmiech posyłam Ci;
Jeśli mnie lubisz- odeślij mi"


Mówiąc, uśmiecha się. Potem dziecko, które dostało "uśmiech" od nauczyciela, uśmiecha się do niego, mówi tekst i posyła uśmiech do osoby stojącej po jego prawej stronie, itd.


2.  "Logo"- burza mózgów:

Nauczyciel pokazuje dzieciom logo programu i prosi, aby mu się przyjrzały.
Pytanie do dzieci:
O czym będziemy rozmawiać podczas spotkań?
Pytanie do dzieci: Co to są emocje?


3. Przywitanie i wprowadzenie

Witamy was z "Mocą emocji". "Moc emocji" to zajęcia podczas których możemy rozmawiać, słuchać innych, bawić się i relaksować. Na "Mocy emocji" spotykają się dzieci takie jak wy. To czas tylko dla was.


4.  "Jabłka"

Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel podaje kilka jabłek. Dzieci podają je z rąk do rąk i każde dziecko dokładnie im się przygląda. Gdy wszystkie jabłka wrócą do nauczyciela, kładzie je na środku koła.

Pytania do dzieci:

- Jak wyglądały jabłka?
- Jakiego były koloru?
- Jakiego były kształtu?
- Jakiego były rozmiaru?
- Czy wszystkie jabłka były takie same?
- Czy wszyscy ludzie/ dzieci są tacy sami?


Ludzie tak samo jak jabłka różnią się od siebie:

- Ludzie są wysocy lub niscy.
- Ludzie są grubi lub chudzi.
- Ludzie mają różny kolor skóry.
- Ludzie  różnią się od siebie kolorem włosów.
- Ludzie różnią się od siebie kolorem oczu.


Ludzie nie różnią się tylko wyglądem.

Pytanie do dzieci: Czym jeszcze różnią się ludzie/dzieci? - burza mózgów
Różnią się wiekiem, zainteresowaniami, tym w czym są dobrzy, i tym co lubią i czego nie lubią. Różnią się też emocjami, które przeżywają.


5.  "Zaproszenie do pociągu"- zabawa ruchowa

Dzieci stoją na peronie. Nauczyciel-konduktor stoi na środku sali i zaprasza do pociągu dzieci, które:

- mają niebieskie oczy;
- mają coś białego,
- mają młodszą siostrę;
- mają rybki;
- mają brata;
- lubią lody orzechowe;
- lubią grać w piłkę, itd.


6. "Mój autoportret"- praca plastyczna


Dzieci siadają w kole. Każde z dzieci przygląda się swojemu odbiciu w lustrze. Przygląda się twarzy, oczom, uszom, nosowi, brodzie i innym szczegółom. Następnie dzieci siadają przy stolikach i każdy maluje swój portret. Stara się pamiętać o wszystkich szczegółach.
Po narysowaniu kartki są obracane i wymieszane. Dzieci siedzą w kole i losują każdy jedną kartkę
- oprócz swojej. Po zapoznaniu się z jej treścią - autoportretami mają za zadnie odgadnąć, kto jest autorem.


7. "Zaczarowany klej"- zabawa ruchowa


Dzieci ustawione w parach mają wyobrazić sobie, że dostały kroplę czarodziejskiego kleju (nauczyciel chodzi pomiędzy parami i wyciska każdemu dziecku na palec z niewidzialnej tubki czarodziejski klej). Zadaniem dzieci jest posmarowanie klejem wskazanej przez nauczyciela części ciała i sklejenie jej z częścią ciała kolegi w parze:


- Przyklejcie swoje kolano do kolana kolegi;
- rękę do ręki;
- stopę do stopy;
- ucho do ucha;
- nos do nosa;
- głowę do ucha;
- głowę do brzucha;
- plecy do pleców;
- kolano do pleców;
- rękę do głowy;
- a teraz spróbujcie w tej pozycji razem coś zrobić, np. chodzić, skakać, położyć się.
Kto potrafi "zlepić się " w kilku miejscach jednocześnie?


8. Trening uważności w oparciu o metodę Eline Snel

Słuchanie nagrania "Mała żabka" -wykonywanie poleceń- dzieci wyciszają się.

Wprowadzenie:

"Żaba to bardzo wyjątkowe zwierzę. Potrafi bardzo daleko skakać, ale też wyjątkowo spokojnie siedzieć. Doskonale wie, co się dzieje dookoła niej, ale nie spieszy się ze swoimi reakcjami. Siedzi spokojnie i oddycha. W ten sposób żaba się nie męczy i nie wyrywa od razu do wszystkich szalonych pomysłów, które wpadają jej do głowy. Żaba bardzo, bardzo spokojnie siedzi i oddycha. Jej żabi brzuch podnosi się i opada. Raz za razem. Skoro żaba to potrafi to my też. Jedyne, co musisz zrobić to skupić swoją uwagę na oddechu i spokoju."

- wspólne wysłuchanie instrukcji treningu uważności i wykonywanie usłyszanych poleceń;


9. Ewaluacja zajęć

Dzieci przyklejają liście do drzewka zgodnie z nastrojem, w jakim kończą zajęcia.


.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego